19 ZILE DE COMBATERE A VIOLENŢEI ASUPRA COPIILOR
Demarată
de doar câteva zile, campania de combatere a oricărei violenţe îndreptate
împotriva copiilor, îmbracă, în Colegiul
Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” forme diverse de acţiune şi implicit de
exprimare.
Informări,
vizionări de scurt metraje, dezbateri, cu participarea efectivă a elevilor în
calitate de mediatori ai activităţilor, împărtăşirea propriilor experienţe,
recomandări ale psihologilor...acestea au fost coordonatele primelor două
activităţi – Cyber-bullyng şi Violenţa
naşte violenţă!
Cu
ajutorul informaţiilor din mediul virtual, elevii clasei a X a C au realizat o fişă de identificare a bullyng-ului, care a
răspuns unor întrebări ca: Ce este?; Cum
îl recunoaştem?;Pe cine afectează?; Ce dimensiuni îmbracă acest fenomen social?;
Cine ne poate ajuta, într-un asemenea context?
Elevii
implicaţi în proiectul „Dangers and
opportunities of the Internet” Erasmus KA 229 ne-au vorbit despre
modalităţile de combatere a mesajelor violente şi discriminatorii, de care au
aflat în cadrul întâlnirilor din proiect, cu partenerii din Germania, Italia şi
Spania.
Dincolo
, însă, de toate aceste aspecte, dezbaterea a insistat pe impactul emoţional al
fenomenului, pe conştientizarea efectului postărilor din mediul on-line, pe
pasivitatea cu care uneori trecem pe lângă situaţii de acest gen.
Scurt
metrajele „Stop violenţă!”, „ Be the
change” şi „Girl fight” ....au fost ca un strigăt de ajutor, poate şi a
unor elevi dintre cei prezenţi.
Liniştea
de la sfârşitul proiecţiilor de film, ne-a dat de înţeles că mesajul nu numai
că a fost receptat, dar a fost şi înţeles. Schimbarea, până la urmă, vine de la
fiecare din noi!
CAMPANIA
19
+1...20 de zile în care s-a vorbit mai mult decât în celelalte, despre violenţa
de orice fel, îndreptată împotriva copiilor, care le poate afecta, deopotrivă,
psihicul şi fizicul.
Au
curs cele 20 de zile ca un fluviu, năvalnic cu multe informaţii, prezentări,
dezbateri, proiecţii de filme, studii de caz, transpuneri artistice a unora din
teme, cu intervenţii ale profesorilor diriginţi şi a psihologului şcolar, cu
lansarea unor teme de meditaţie, dar şi de îngrijorare, cu soluţii şi atitudini,
pe care ar trebui să le adoptăm ca reacţie la ceea ce se întâmplă în jurul
nostru.
Nu!
Ignorarea unor astfel de situaţii, nu duc automat la rezolvarea lor!
Implicarea
unui număr mare de elevi şi profesori în activităţile proiectului ( aproximativ
jumătate din populaţia şcolară a colegiului, adică 450 de elevi şi 23 de
profesori), ne fac să fim încrezători că mesajul, sub diverse forme, a ajuns la
elevii noştri. Cât, însă, a şi fost înţeles, nu ştim, pentru că diversele forme
de violenţă manifestate împotriva copiilor sunt privite ca normale, într-o lume
bolnavă.
Ştim
că, de obicei, „violenţa naşte violenţă”, de aceea ne-am invitat elevii noştri
să fie personajele din „Circul Fluturilor” şi nu cele din „Joker”.
CAMPANIA
prof. Monica Huțu
Consilier educativ
Colegiul Tehnic „Al. I Cuza” Suceava