Empowering Youth Voice: Developing Democratic Participation Through School Councils

 

 

În perioada 7–11 aprilie 2025, orașul Chior, Grecia, a găzduit cea de-a doua întâlnire din cadrul proiectului european „Empowering Youth Voice: Developing Democratic Participation Through School Councils”. Colegiului Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” din Suceava a fost reprezentat de patru elevi:  Sticleţ Ioan, Cervinschi Amalia, Grădinariu Monica Doinița și Alexandru Baban, însoțiți de doamnele profesoare Simona Elena Dobrincu și Luminița-Magda Cazan.

Tema centrală a activității a fost „Domenii în consiliul elevilor – ce ar trebui să facă consiliul elevilor”.

 

      


  Participanții au explorat rolurile și responsabilitățile pe care consiliul elevilor le poate avea pentru a transforma mediul școlar într-un spațiu mai democratic și mai prietenos, cum să construiască un consiliu al elevilor deschis și echitabil, unde fiecare voce contează și fiecare elev are puterea de a influența deciziile.

Fiecare țară și-a expus ideile și sugestiile celorlalte grupuri, contribuind la un schimb de idei constructiv. Ulterior, acestea au fost analizate într-un panel de discuții. Toți elevii au luat parte activ la dezbateri, punând întrebări și aducând completări. În urma discuțiilor, propunerile au fost evaluate și argumentate, iar la final s-a decis care dintre idei vor fi adoptate și promovate, activitatea reprezentând un exemplu autentic de învățare prin participare democratică.

 

 

 Activitatea a inclus și o prezentare despre leadership la Universitatea din Chios, o vizită la Primăria din Chios și o întâlnire cu primarul, un tur cultural la Biblioteca Korais, precum și o serie de prezentări tematice dedicate rolului constructiv al consiliilor elevilor, modalitățile prin care acesta poate promova incluziunea. Activitatea a fost completată de un atelier creativ dedicat tradiției pascale grecești – realizarea ‘Lazarakiei’.

 


           

De asemenea, a avut loc o prezentare despre procesele decizionale, gestionarea conflictelor, administrare și leadership, cu accent pe aplicarea acestora în comunitatea școlară, urmată de un tur turistic în sudul insulei Chios, unde participanții au luat parte la un atelier practic dedicat elaborării unui plan de afaceri pentru promovarea masticilor.



         Programul s-a încheiat cu un rezumat și prezentarea concluziilor activităților desfășurate, urmate de o vizită la Piatra lui Homer, unde elevii au interpretat o scenă din Iliada, și de o excursie școlară în nordul insulei Chios.

 

 La final, participanții au primit recunoștința organizatorilor și certificatele de participare la această activitate.


           Așadar, activitatea a oferit o înțelegere mai profundă și complexă a rolurilor și responsabilităților pe care un consiliu al elevilor le poate avea în conturarea și îmbunătățirea mediului școlar. Printr-o combinație de prezentări captivante, discuții de grup și exerciții practice, elevii au putut să  exploreze diverse domenii de activitate și modul în care acestea pot fi integrate în funcționarea consiliului elevilor, de la organizarea de evenimente și strângerea de fonduri, până la elaborarea de buletine informative și propunerea de proiecte inovatoare pentru școală.

De asemenea, participanții au putut aprofunda conceptul de participare și implicare civică, felul în care consiliul elevilor poate deveni un instrument prin care vocile tuturor elevilor să fie auzite, iar ideile lor să contribuie la procesele decizionale ale școlii. Accentul trebuie pus pe incluziune și reprezentativitate, pentru ca fiecare elev să aibă oportunitatea de a se implica activ și responsabil. Discuțiile și activitățile practice au arătat cum leadershipul tineresc poate transforma comunitatea școlară într-un spațiu mai democratic, colaborativ și inovator.

Prin această activitate, elevii au căpătat cunoștințe necesare pentru a-și îndeplini eficient rolurile în consiliul elevilor și o înțelegere profundă a importanței proceselor democratice și a cetățeniei active. Au fost învățați cum să devină promotori ai participării, colaborării și implicării civice, contribuind astfel, la crearea unei școli în care fiecare elev are un cuvânt de spus și unde ideile și inițiativele lor pot transforma realitatea în mod pozitiv.