Empowering Youth Voice: Developing Democratic Participation Through School Councils
În perioada
7–11 aprilie 2025, orașul Chior, Grecia, a găzduit cea de-a doua întâlnire din
cadrul proiectului european „Empowering Youth Voice: Developing
Democratic Participation Through School Councils”. Colegiului Tehnic
„Alexandru Ioan Cuza” din Suceava a fost reprezentat de patru elevi: Sticleţ Ioan, Cervinschi Amalia, Grădinariu
Monica Doinița și Alexandru Baban, însoțiți de doamnele profesoare Simona Elena
Dobrincu și Luminița-Magda Cazan.
Tema centrală
a activității a fost „Domenii în consiliul elevilor – ce ar trebui să
facă consiliul elevilor”.
Fiecare țară și-a expus ideile și
sugestiile celorlalte grupuri, contribuind la un schimb de idei constructiv.
Ulterior, acestea au fost analizate într-un panel de discuții. Toți elevii au
luat parte activ la dezbateri, punând întrebări și aducând completări. În urma
discuțiilor, propunerile au fost evaluate și argumentate, iar la final s-a
decis care dintre idei vor fi adoptate și promovate, activitatea reprezentând
un exemplu autentic de învățare prin participare democratică.
De asemenea, a avut loc o prezentare
despre procesele decizionale, gestionarea conflictelor, administrare și
leadership, cu accent pe aplicarea acestora în comunitatea școlară, urmată de
un tur turistic în sudul insulei Chios, unde participanții au luat parte la un
atelier practic dedicat elaborării unui plan de afaceri pentru promovarea
masticilor.
De asemenea, participanții au putut aprofunda
conceptul de participare și implicare civică, felul în care consiliul elevilor
poate deveni un instrument prin care vocile tuturor elevilor să fie auzite, iar
ideile lor să contribuie la procesele decizionale ale școlii. Accentul trebuie
pus pe incluziune și reprezentativitate, pentru ca fiecare elev să aibă
oportunitatea de a se implica activ și responsabil. Discuțiile și activitățile
practice au arătat cum leadershipul tineresc poate transforma comunitatea școlară
într-un spațiu mai democratic, colaborativ și inovator.
Prin această activitate, elevii au căpătat
cunoștințe necesare pentru a-și îndeplini eficient rolurile în consiliul
elevilor și o înțelegere profundă a importanței proceselor democratice și a
cetățeniei active. Au fost învățați cum să devină promotori ai participării,
colaborării și implicării civice, contribuind astfel, la crearea unei școli în
care fiecare elev are un cuvânt de spus și unde ideile și inițiativele lor pot
transforma realitatea în mod pozitiv.