19 ZILE DE COMBATERE A VIOLENŢEI ASUPRA COPIILOR


Demarată de doar câteva zile, campania de combatere a oricărei violenţe îndreptate împotriva copiilor, îmbracă, în Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” forme diverse de acţiune şi implicit de exprimare.

Informări, vizionări de scurt metraje, dezbateri, cu participarea efectivă a elevilor în calitate de mediatori ai activităţilor, împărtăşirea propriilor experienţe, recomandări ale psihologilor...acestea au fost coordonatele primelor două activităţi – Cyber-bullyng şi Violenţa naşte violenţă!

Cu ajutorul informaţiilor din mediul virtual, elevii clasei a X a C au realizat o fişă de identificare a bullyng-ului, care a răspuns unor întrebări ca: Ce este?; Cum îl recunoaştem?;Pe cine afectează?; Ce dimensiuni îmbracă acest fenomen social?; Cine ne poate ajuta, într-un asemenea context?

Elevii implicaţi în proiectul „Dangers and opportunities of the Internet” Erasmus KA 229 ne-au vorbit despre modalităţile de combatere a mesajelor violente şi discriminatorii, de care au aflat în cadrul întâlnirilor din proiect, cu partenerii din Germania, Italia şi Spania.

Dincolo , însă, de toate aceste aspecte, dezbaterea a insistat pe impactul emoţional al fenomenului, pe conştientizarea efectului postărilor din mediul on-line, pe pasivitatea cu care uneori trecem pe lângă situaţii de acest gen.

Scurt metrajele „Stop violenţă!”, „ Be the change” şi „Girl fight” ....au fost ca un strigăt de ajutor, poate şi a unor elevi dintre cei prezenţi.

Liniştea de la sfârşitul proiecţiilor de film, ne-a dat de înţeles că mesajul nu numai că a fost receptat, dar a fost şi înţeles. Schimbarea, până la urmă, vine de la fiecare din noi!

19 +1...20 de zile în care s-a vorbit mai mult decât în celelalte, despre violenţa de orice fel, îndreptată împotriva copiilor, care le poate afecta, deopotrivă, psihicul şi fizicul.

Au curs cele 20 de zile ca un fluviu, năvalnic cu multe informaţii, prezentări, dezbateri, proiecţii de filme, studii de caz, transpuneri artistice a unora din teme, cu intervenţii ale profesorilor diriginţi şi a psihologului şcolar, cu lansarea unor teme de meditaţie, dar şi de îngrijorare, cu soluţii şi atitudini, pe care ar trebui să le adoptăm ca reacţie la ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Nu! Ignorarea unor astfel de situaţii, nu duc automat la rezolvarea lor!

Implicarea unui număr mare de elevi şi profesori în activităţile proiectului ( aproximativ jumătate din populaţia şcolară a colegiului, adică 450 de elevi şi 23 de profesori), ne fac să fim încrezători că mesajul, sub diverse forme, a ajuns la elevii noştri. Cât, însă, a şi fost înţeles, nu ştim, pentru că diversele forme de violenţă manifestate împotriva copiilor sunt privite ca normale, într-o lume bolnavă.

Ştim că, de obicei, „violenţa naşte violenţă”, de aceea ne-am invitat elevii noştri să fie personajele din „Circul Fluturilor” şi nu cele din „Joker”.

CAMPANIA

prof. Monica Huțu

Consilier educativ

Colegiul Tehnic „Al. I Cuza” Suceava